Impacto de los impuestos al alcohol y prácticas comerciales nocivas en juventudes vulneradas de Latinoamérica



Título del documento: Impacto de los impuestos al alcohol y prácticas comerciales nocivas en juventudes vulneradas de Latinoamérica
Revista: Revista internacional de investigación en adicciones
Base de datos:
Número de sistema: 000592988
ISSN: 2448-573X
Autores: 1
2
Instituciones: 1L'Institut d'Etudes Politiques de Paris, París. Francia
2Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz, Ciudad de México. México
Año:
Periodo: Jul-Dic
Volumen: 8
Número: 2
Paginación: 47-58
País: México
Idioma: Español
Tipo de documento: Artículo
Resumen en inglés Introduction. This article presents an overview of the dynamics of alcohol consumption, mainly among young people and minors, as well as the tax policies and behaviors of the alcoholic beverages industry in the Americas, with a focus on Brazil, Colombia and particularly in Mexico.Introduction: this article presents an overview of the dynamics of alcohol use, mainly among young people and minors, as well as the tax policies and behaviors of the alcoholic beverage industry in the Americas, with a focus on Brazil, Colombia and particularly Mexico.Objective: to expose the preferences, habits and dynamics of alcohol use among minors and young people; to analyze the access and availability of beverages with high ethyl content and low price in Mexico City; to examine tax policies from a social and public health perspective; to propose recommendations to prevent underage consumption and reduce it in at-risk populations.Method: a qualitative methodology was used through nine focus groups composed of an average of 20 young men and women in areas and situations of high social and economic vulnerability in Mexico, Brazil and Colombia; as well as field verification research in distribution centers and areas of interest for the analysis of the phenomenon.Results: the need to implement a comprehensive and multisectoral solution strategy to carry out the necessary reforms and actions in terms of health, taxes and advertising was identified, in addition to incorporating measures that impact supply and demand, and enforce the prohibition of sales to minors.Discussion and conclusions: it is necessary to rethink alcohol tax policies in some countries of the region; as well as to modify certain regulatory frameworks that limit physical and media exposure to alcohol in young populations.Method: A qualitative methodology was used on nine focus groups made up of an average of 20 young men and women in areas and situations of high social and economic vulnerability in Mexico, Brazil and Colombia; as well as a verification investigation in the field research in distribution centers and areas of interest for the analysis of the phenomenon.Results: It was identified the need to implement a comprehensive and multisectoral solution strategy was identified to carry out the necessary reforms and actions in matters of health, fiscal policy, and advertising, in addition to the need to incorporate measures that affect the supply and demand, and to enforce the prohibition for alcohol vending to minors.Discussion and conclusions: It is necessary to rethink alcohol tax policies in some countries of the region; as well as modifying certain regulatory frameworks that limit physical and media exposure to alcohol in young populations.
Resumen en español Introducción: este artículo presenta un panorama de las dinámicas de consumo de alcohol, principalmente en jóvenes y menores de edad, así como las políticas tributarias y conductas de la industria de bebidas alcohólicas en las Américas, con enfoque en Brasil, Colombia y particularmente en México.Objetivo: exponer las preferencias, hábitos y dinámicas de consumo de alcohol en menores de edad y jóvenes; analizar el acceso y la disponibilidad de bebidas con alto contenido etílico y bajo precio en la Ciudad de México; examinar las políticas tributarias desde una perspectiva social y de salud pública; plantear recomendaciones para prevenir el consumo en menores de edad y reducirlo en poblaciones en riesgo.Método: se utilizó una metodología cualitativa a través de nueve grupos focales integrados por un promedio de 20 hombres y mujeres jóvenes en zonas y situaciones de alta vulnerabilidad social y económica en México, Brasil y Colombia; así como una investigación de campo en centros de distribución y zonas de interés para el análisis del fenómeno.Resultados: se identificó la necesidad de implementar una estrategia de solución integral y multisectorial para realizar las reformas y acciones necesarias en materia de salud, impuestos, publicidad, además de incorporar medidas que incidan en la oferta y la demanda, y hacer cumplir la prohibición de venta de alcohol a menores de edad.Discusión y conclusiones: es necesario replantear las políticas tributarias en algunos países de la región, así como modificar marcos normativos que limiten la exposición física y mediática al alcohol en poblaciones jóvenes.
Disciplinas: Medicina,
Sociología
Palabras clave: Salud pública,
Problemas sociales
Keyword: Public health,
Social problems
Texto completo: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)