The Adaptation and Validation of the Turkish Version of the Personal Report of Public Speaking Anxiety (PRPSA)



Document title: The Adaptation and Validation of the Turkish Version of the Personal Report of Public Speaking Anxiety (PRPSA)
Journal: Revista electrónica de investigación educativa
Database: CLASE
System number: 000484101
ISSN: 1607-4041
Authors: 1
2
3
4
5
Institutions: 1Kahramanmaras Sutcu Imam University, Kahramanmarash. Turquía
2Bartin University, Bartin. Turquía
3Firat University, Elazig. Turquía
4Dumlupinar University, Kutahya. Turquía
5Yildiz Technical University, Estambul. Turquía
Year:
Season: Oct-Dic
Volumen: 20
Number: 4
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract El propósito de este estudio fue adaptar la escala “Informe Personal de Ansiedad al Hablar en Público” (PRPSA, por sus siglas en inglés) al turco y hacer estudios de validez-confiabilidad del mismo. La escala original se estructura en un solo factor y consta de 34 ítems. La muestra estuvo conformada por 322 profesores candidatos que estudian en la facultad de Educación. Tres ítems con valores de ajuste por debajo de 0.30 de la correlación total de ítems corregidos se excluyeron de la escala y se analizaron los 31 ítems restantes. La validez de la escala ha sido confirmada como un factor único por el software Mplus. El alfa de Cronbach presenta una confiabilidad de 0.94, lo que indica que la escala turca tiene también un alto grado de confiabilidad. Con respecto a la variable género no se detectaron diferencias significativas entre los puntajes de ansiedad de habla de los participantes
English abstract The purpose of this study is to adapt the Personal Report of Public Speaking Anxiety (PRPSA) scale into Turkish and study its validity and reliability. The original form of the scale has a single-factor structure and consists of 34 items. The study sample was composed of a total of 322 candidate teachers studying in the School of Education. Three items with fit values below 0.30 from the corrected item-total correlation were excluded from the scale and the analyses were conducted on the remaining 31 items. The construct validity of the scale was confirmed as a single factor through the Mplus software. Cronbach’s alpha for the scale was 0.94, indicating that the scale also has a high level of reliability in the Turkish form. No significant differences were detected between male and female participants’ speaking anxiety scores
Disciplines: Educación
Keyword: Pedagogía,
Competencias docentes,
Habilidades comunicativas,
Público,
Ansiedad,
Escalas de medición,
Turquía
Keyword: Education,
Pedagogy,
Teaching skills,
Public speaking,
Anxiety,
Rating scales,
Turkey
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)