Narrative inquiry and historical skills. A study in teacher training



Document title: Narrative inquiry and historical skills. A study in teacher training
Journal: Revista electrónica de investigación educativa
Database: CLASE
System number: 000457693
ISSN: 1607-4041
Authors: 1
2
Institutions: 1Universidad de Murcia, Murcia. España
2Universidad de Valencia, Valencia. España
Year:
Volumen: 19
Number: 4
Pages: 20-34
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Aplicado, analítico
Spanish abstract Este trabajo aborda el pensamiento narrativo y los niveles de alfabetización histórica en futuros maestros de Primaria en España. Para el estudio se utilizó una síntesis histórica de una de las principales narrativas de la historia española: la expansión cristiana a través de los territorios musulmanes de la Península Ibérica en la Edad Media. Se estudiaron las narrativas de 283 alumnos del grado de Educación Primaria de Valencia y Murcia. El objetivo fue determinar las habilidades discursivas de los estudiantes con respecto a sus habilidades de pensamiento histórico. Los resultados revelan habilidades narrativas pobres en futuros maestros y un nivel muy bajo de alfabetización histórica
English abstract This paper addresses narrative thinking and literacy levels in future primary school teachers in Spain. It uses the study of a historical synthesis of one of the main narratives in Spanish history: the Christian expansion through Muslim territories in the Iberian Peninsula in the Middle Ages. Accounts by 283 students of the degree in elementary school teaching at the universities of Valencia and Murcia were studied. The aim was to ascertain the students' discursive abilities with respect to their historical thinking skills. The results reveal poor narrative skills in future teachers and a very low level of historical literacy
Disciplines: Educación,
Historia
Keyword: Educación superior,
Educación básica,
Investigación narrativa,
Enseñanza de la historia,
Formación de profesores,
Pensamiento histórico,
Habilidades narrativas,
Estudiantes universitarios
Full text: Texto completo (Ver HTML)