Journal: | Revista da FAEEBA |
Database: | CLASE |
System number: | 000321612 |
ISSN: | 0104-7043 |
Authors: | Bixio, Beatriz1 Heredia, Luis2 |
Institutions: | 1Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba. Argentina 2Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Filosofía y Humanidades, Córdoba. Argentina |
Year: | 2010 |
Season: | Ene-Jun |
Volumen: | 19 |
Number: | 33 |
Pages: | 159-171 |
Country: | Brasil |
Language: | Portugués |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
English abstract | In this paper, we discuss some anchorings of school failure in indigenous children and youngsters with regard to determined aspects related to the articulation between educational styles and communication styles. We state that the distance between the forms acquired by the communication of natives and those proposed by the school constitute a subtle aspect but with strong incidence in school failure and desertion since it affects statement interpretation. The communication rules spread to the relationships between meanings and behaviors, which make up another axis that warns about the distance between the school educational styles and those developed within indigenous culture. Also those distances are interpreted in terms of the differences of power and asymmetry that rule inter-ethnic relationships, which are defined as relations of friction and conflict. Within this framework, we recognize the importance for the communities to participate actively in designing their own educational projects |
Portuguese abstract | En el artículo se discuten algunos anclajes del fracaso escolar de niños y jóvenes aborígenes a partir de aspectos puntuales relativos a los estilos educativos en su articulación con los estilos de comunicación. Se plantea que la distancia entre las formas que adquiere la comunicación de los nativos y las que propone la escuela constituye un aspecto sutil pero con fuerte incidencia en el fracaso y la deserción escolares pues afecta a la interpretación de los enunciados. Las reglas de la comunicación se extienden a las relaciones entre significados y conductas, lo cual constituye otro eje que advierte sobre la distancia entre los estilos educativos escolares y los desarrollados en el interior de la cultura nativa. En tercer lugar, se interpretan estas distancias en términos de las diferencias de poder y asimetría que rigen las relaciones interétnicas, a las que se define como relaciones de fricción y conflicto. En este marco, se reconoce la importancia de que las comunidades participen activamente en el diseño de sus propios proyectos educativos |
Disciplines: | Ciencias de la comunicación, Antropología, Educación |
Keyword: | Comunicación, Sociología de la comunicación, Educación indígena, Indígenas, Cultura, Deserción escolar, Sistemas educativos |
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