Journal: | Estudios de cultura náhuatl |
Database: | CLASE |
System number: | 000376228 |
ISSN: | 0071-1675 |
Authors: | Zinni, Mariana C1 |
Institutions: | 1City University of New York, Queens College, Nueva York. Estados Unidos de América |
Year: | 2012 |
Season: | Ene-Jun |
Number: | 43 |
Pages: | 161-183 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | En la obra de fray Bernardino de Sahagún los prólogos y comentarios al lector se pueden leer, de manera autónoma, como un programa pedagógico. En este artículo se exploran los prólogos y advertencias que antepone Sahagún a su Historia general... y la posibilidad de una lectura autónoma de los mismos en pos de rescatar el programa pedagógico y hermenéutico enunciado por el franciscano |
English abstract | In the work of Fray Bernardino de Sahagún, the prologues and addresses to the reader can be read, autonomously, as a pedagogical program. In this article, the author explores the "prólogos" and "advertencias" that precede Sahagún's General History... as well as the possibility of an autonomous reading of the aforementioned texts in order to highlight the hermeneutical and pedagogical program formulated by the Franciscan |
Disciplines: | Antropología |
Keyword: | Etnohistoria, Prólogos, Advertencias, "Historia general de las cosas de Nueva España", Hermenéutica, Fray Bernardino de Sahagún |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |