Revista: | Revista lengua y cultura |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000586248 |
ISSN: | 2683-2321 |
Autores: | Ramírez Vega, Jaime Ulises1 |
Instituciones: | 1Universidad Nacional Autónoma de México, |
Año: | 2021 |
Volumen: | 3 |
Número: | 5 |
Paginación: | 72-78 |
País: | México |
Idioma: | Español |
This article reports the first results of a standardized-test application phase of a larger-scale study that was carried out with high school students. This larger-scale study aims to describe motivation with the L2 Motivational Self System (Dörnyei, 2009) in more than 600 high school students. However, this article shows the results of the questionnaire administered to 57 students of the Bachelor of Design and Visual Communication of the Faculty of Arts and Design, UNAM where the subject of English is compulsory and curricular; The items were designed under the 6-point Likert scale with 67 questions for motivation and academic profile. The data obtained provide a solid empirical basis for the characteristics of English learning when it is learned curricular and compulsory. Likewise, the results of this study suggest a relationship between motivation, teacher influence and class experience. | |
Resumen en inglés | This article reports the first results of a standardized-test application phase of a larger-scale study that was carried out with high school students. This larger-scale study aims to describe motivation with the L2 Motivational Self System (Dörnyei, 2009) in more than 600 high school students. However, this article shows the results of the questionnaire administered to 57 students of the Bachelor of Design and Visual Communication of the Faculty of Arts and Design, UNAM where the subject of English is compulsory and curricular; The items were designed under the 6-point Likert scale with 67 questions for motivation and academic profile. The data obtained provide a solid empirical basis for the characteristics of English learning when it is learned curricular and compulsory. Likewise, the results of this study suggest a relationship between motivation, teacher influence and class experience. |
Resumen en español | El presente artículo muestra los resultados de la última fase de piloto implementada de un estudio a mayor escala que se llevó a cabo con alumnado de bachillerato. El estudio a gran escala pretende describir la motivación con el Sistema Motivacional del Yo (Dörnyei, 2009) en más de 600 estudiantes de bachillerato. No obstante, en este artículo se muestran los resultados del cuestionario sobre la motivación en su fase piloto administrado a 57 estudiantes de la licenciatura de Diseño y Comunicación Visual de la Facultad de Artes y Diseño de la UNAM donde la asignatura de inglés es obligatoria y curricular; los reactivos fueron diseñados bajo la escala Likert a 6 puntos con 67 preguntas para la motivación y su perfil académico. Los datos obtenidos proveen una base sólida empírica de las características del aprendizaje del inglés en esta muestra cuando éste se aprende en un contexto donde el idioma es curricular y obligatorio. Asimismo, los resultados de este estudio dejan entrever que existe una relación entre la motivación, la influencia del profesorado, sus estrategias didácticas y la experiencia de clase como factores clave. |
Palabras clave: | ESL, Sistema Motivacional del Yo, Licenciatura, Lengua, Inglés, Mtivación, EFL |
Keyword: | Learning, English, EFL, Motivation, L2 Motivational System, Undergraduate students |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) |