Revista: | Oralidad-es |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000610456 |
ISSN: | 2539-4932 |
Autores: | Gutirrez Cham, Gerardo1 |
Instituciones: | 1Universidad de Guadalajara, |
Año: | 2024 |
Volumen: | 10 |
Número: | s/n |
Paginación: | 1-11 |
País: | Colombia |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | In this essay, I aim to show the importance of disruptive orality in the photographs of Enrique Metinides, founder of the "nota roja" (lit. "red note" or "red news") photography style during the 1930s in Mexico. The main objective is to reflect on the establishment of the figure he refers to as the "mirones" (lit. oglers, onlookers), as he called the people who would seek to approach a road accident, a police incident, an explosion, or any catastrophe that occurred in Mexico City during the seventies. The methodology comes from sociopragmatic theories of rumor. Among the most relevant results, I highlight the following: a) from an oral perspective, Metinides' photographs capture spontaneous nestings of uncontrolled rumors, and b) the orality in Metinides' photographs is produced under the suggestion of the twisted, of the visual predation and under the infinite mill of curiosity. |
Resumen en español | En este ensayo me propongo mostrar la importancia de la oralidad disruptiva en las fotografas de Enrique Metinides, fundador de la fotografa moderna de nota roja, durante los aos treinta en Mxico. El objetivo central es reflexionar sobre la instauracin implicada en los mirones, como l mismo llamaba a la gente que buscaba acercarse al epicentro de un accidente vial, un incidente policiaco, una explosin, o cualquier catstrofe ocurrida en Ciudad de Mxico, durante la dcada del setenta. La metodologa proviene de teoras sociopragmticas del rumor. Entre los resultados ms relevantes destaco los siguientes: a) desde una perspectiva oral, las fotos de Metinides capturan anidaciones espontneas de rumores descontrolados y b) la oralidad en las fotografas de Metinides se produce bajo el signo de lo torcido, la depredacin visual y el molino infinito de la curiosidad. |
Palabras clave: | habla, conflicto urbano, cultura, desastre, fotografas |
Keyword: | Speech, urban conflict, culture, disaster, photos |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML) |