Journal: | Revista de la educación superior |
Database: | CLASE |
System number: | 000446026 |
ISSN: | 0185-2760 |
Authors: | Fonseca, Gonzalo1 García, Fernando1 |
Institutions: | 1Universidad Católica de la Santísima Concepción, Facultad de Educación, Concepción. Chile |
Year: | 2016 |
Season: | Jul-Sep |
Volumen: | 45 |
Number: | 179 |
Pages: | 25-39 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Revisión bibliográfica |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | Este artículo analiza, desde la perspectiva organizacional, cuatro modelos teóricos sobre la permanencia y el abandono de alumnos que cursan estudios universitarios. Su elaboración consideró una consulta bibliográfica de fuentes directas, y el empleo de una base de datos institucional y del Google Académico. Se efectuó un análisis documental sobre las fuentes de información con base en tres categorías: teorías explicativas sobre permanencia y abandono de estudios universitarios (1975-1991), investigaciones contemporáneas sobre el tema (2005-2015), y estudios de impacto de factores institucionales en los estudiantes (2004-2011). El análisis identificó una insuficiente incorporación de variables pedagógicas y una escasez de investigaciones mixtas en el estudio de un fenómeno complejo como es la permanencia y el abandono universitarios |
English abstract | Using an organizational perspective, the following article analyzes four mainstream theoretical models regarding permanence and dropout rates among university students. The analysis was based on a review of documents from primary sources, institutional databases and Google Scholar. In conducting the analysis, the documents were divided into three categories: explanatory theories regarding permanence and dropout rates among university students (1975-1991), contemporary research on the topic (2005-2015), and studies of the impact of institutional factors on students (2004-2011). The analysis revealed an insufficient inclusion of pedagogical variables and a limited number of mixed research methods employed in analyzing a phenomenon as complex as permanence and dropout rates among university students |
Disciplines: | Sociología, Educación |
Keyword: | Problemas sociales, Sociología de la educación, Deserción escolar, Permanencia, Educación superior, Pedagogía, Estudiantes |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |