Journal: | Opción (Maracaibo) |
Database: | CLASE |
System number: | 000375891 |
ISSN: | 1012-1587 |
Authors: | Bustos, Carmen1 Inciarte, Alicia1 |
Institutions: | 1Universidad del Zulia, Facultad de Humanidades y Educación, Maracaibo, Zulia. Venezuela |
Year: | 2012 |
Volumen: | 28 |
Number: | 68 |
Pages: | 367-379 |
Country: | Venezuela |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | Este estudio consistió en Analizar la Dimensión Comunitaria de la Responsabilidad Social Universitaria (RSU) en la Universidad del Zu- lia, mediante el estudio documental de instrumentos legales nacionales e institucionales, postulados y tendencias doctrinales de la RSU, derivan- do los siguientes resultados: la dimensión comunitaria de la RSU está re- gulada en la legislación vigente, compromiso social que está implícito en la visión y la misión de la institución; formando el recurso humano desde la función docencia; en la investigación se privilegia la dimensión crítica de la extensión, obviando la dimensión académica y social. Mien- tras que la extensión generalmente es asistencialista, recreativa y even - tual, existiendo escasa vinculación entre las funciones académicas |
English abstract | This study consisted of analyzing the community dimension of university social responsibility (USR) at the University of Zulia by documentary analysis of national and institutional legal instruments. tenets and doctrinal trends of USR, deriving the following results: the community dimension of USR is regulated by current legislation, a social commitment that is implicit in the corporate vision and mission; training human resources through teaching; in research, favoring the critical dimension of extension, ignoring the academic and social dimension. Extension is generally assistential, recreative and eventual, with only slight connections among the academic functions |
Disciplines: | Educación, Sociología |
Keyword: | Educación superior, Organización social, Universidades, Responsabilidad social |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |