Reflection on teachers’ personal and professional growth through a materials development seminar



Document title: Reflection on teachers’ personal and professional growth through a materials development seminar
Journal: How
Database: CLASE
System number: 000435932
ISSN: 0120-5927
Authors: 1
1
Institutions: 1Universidad Externado de Colombia, Bogotá. Colombia
Year:
Season: Oct-Mar
Volumen: 22
Number: 2
Pages: 54-74
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Aplicado, analítico
Spanish abstract Esta investigación acción cualitativa explora el papel de la reflexión en el crecimiento personal y profesional de los profesores, a través de la metodología (enfoque multidimensional) del seminario Desarrollo de Materiales, de la maestría en Educación con énfasis en Didáctica del Inglés en una universidad privada en Bogotá, Colombia. El estudio se realizó con 31 profesores utilizando dos instrumentos: una encuesta y una reflexión escrita. Los hallazgos sugieren que la reflexión es un aspecto crítico en el crecimiento personal y profesional de los profesores en la concienciación de su desarrollo personal y profesional; en la creación de una atmósfera de reflexión y aprendizaje y un estado de afecto positivo. Adicionalmente, varios profesores son hoy autores de textos de enseñanza de inglés como lengua extranjera en una casa editorial reconocida en Colombia
English abstract This qualitative action research study explores the role of reflection on teachers’ personal and professional growth through the methodology used in the Materials Development Seminar in the Master’s Programme in Education with Emphasis on English Didactics at a private university in Colombia. The project was carried out with 31 English as a Foreign Language Teachers. The instruments for data gathering were a survey and a written reflection. The findings suggest that reflection is critical in raising teachers’ awareness of personal and professional growth, creating a reflective learning environment and a positive affective state. Additionally, a number of English as a foreign language teachers became text developers with a recognised Colombian publishing house
Disciplines: Educación
Keyword: Educación superior,
Didáctica,
Desarrollo personal,
Desarrollo profesional,
Reflexión,
Enfoque multidisciplinario,
Profesores
Full text: Texto completo (Ver PDF)