What do you think of fungi? Perceptions by "educated" groups in Honduras and Costa Rica



Document title: What do you think of fungi? Perceptions by "educated" groups in Honduras and Costa Rica
Journal: Brenesia
Database: PERIÓDICA
System number: 000396264
ISSN: 0304-3711
Authors: 2
3
1

4
Institutions: 1Universidad de Costa Rica, Unidad de Recursos Forestales, San José. Costa Rica
2Universidad Nacional, Departamento de Ciencias Ambientales, Heredia. Costa Rica
3Universidad de Costa Rica, Departamento de Ingeniería Agrícola, San José. Costa Rica
4Universidad Nacional Autónoma de Honduras, Museo de Historia Natural, Tegucigalpa, Francisco Morazán. Honduras
Year:
Season: Mar-Sep
Number: 83-84
Pages: 30-36
Country: Costa Rica
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract Este estudio fue diseñado como una forma de compensar la pobre disponibilidad de información sobre la interacción humano-hongo en Centro América. Realizamos encuestas en dos grupos "educados" de personas en centros de enseñanza superior en las capitales de Costa Rica y Honduras para evaluar la hipótesis de que el conocimiento sobre hongos podría tener una relación con aspectos culturales. En general, encontramos algunas diferencias en la percepción de uso y consumo de hongos entre países y en el conocimiento funcional de los hongos entre géneros y nivel de educación. Aun cuando la mayoría de la gente consideró que los hongos son beneficiosos para aspectos relacionados con funcionamiento ecosistémico también un porcentaje alto consideró a los hongos como peligrosos. Este estudio nos ayuda a comprender que la educación puede imponer un nivel de homogeneidad percepcional y que los aspectos sociales y de género pueden ser responsables de diferencias entre grupos culturales. Lo anterior es importante para diseñar estrategias de desarrollo locales relacionadas con los productos forestales no maderables en un marco de sostenibilidad
English abstract This study was designed in order to compensate for the poor availability of information about the human-fungi interaction in Central America. We surveyed two “educated” groups of people in higher institutions within urban settings in the capitals of Costa Rica and Honduras to test the hypothesis that fungal knowledge could have an association with cultural aspects. Overall, we found some differences in the perception of fungal utilization and consumption among countries as well as differences in functional knowledge among genders and educational levels independent of their country of origin. Even though most people considered fungi to be beneficial for ecosystem function-related aspects, a majority also considered them dangerous to humans. This study helps us understand that education may impose a level of perceptional homogeneity regarding fungi but social and gender aspects may be responsible for differences across cultural groups. The latter is important for the development of local strategies of non-wood forest product management in a framework of sustainability
Disciplines: Biología,
Antropología,
Educación
Keyword: Hongos,
Etnología y antropología social,
Sociología de la educación,
América Central,
Etnoalfabetización,
Etnomicología,
Productos forestales no maderables,
Uso
Keyword: Biology,
Anthropology,
Education,
Fungi,
Ethnology and social anthropology,
Sociology of education,
Central America,
Ethnoliteracy,
Ethnomycology,
Non-wood forest products,
Use
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).