Methods for Assessing Social Validity of Behavioral Intervention Plans for Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder



Document title: Methods for Assessing Social Validity of Behavioral Intervention Plans for Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Journal: Acta de investigación psicológica
Database: CLASE
System number: 000416060
ISSN: 2007-4832
Authors: 1
1
Institutions: 1West Virginia University, Morgantown, Virginia Occidental. Estados Unidos de América
Year:
Season: Dic
Volumen: 4
Number: 3
Pages: 1643-1656
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Experimental
Spanish abstract A pesar de que las intervenciones conductuales son herramientas poderosas para padres y maestros, es posible que no representen un cambio duradero si los agentes de la intervención consideran que no son aceptables. Después de desarrollar planes de intervención efectivos para ser utilizados en el aula, se comparó la validez social de dichas intervenciones usando tres medidas: elección de cadenas concurrentes por el consumidor de la intervención (estudiantes), reportes verbales del agente de la intervención (maestros) y mantenimiento de la intervención a lo largo del tiempo. Las tres medidas de validación social identificaron una intervención que era aceptable tanto para el consumidor como para el agente de la intervención. Los resultados se discuten en términos de las implicaciones aplicadas para evaluar la validez social
English abstract Although behavioral interventions are powerful tools for parents and teachers, they are unlikely to result in lasting change if the intervention agents find them unacceptable. After developing effective behavior intervention plans for classroom use, we compared social validity of those interventions using three measures: concurrent-chains selections from the intervention consumer (students), verbal report of the intervention agent (teachers), and maintenance of the intervention over time. All three measures of social validity identified an intervention that was acceptable to the intervention consumer and intervention delivery agent. These findings are discussed in terms of applied implications for assessing social validity
Disciplines: Psicología
Keyword: Terapéutica y rehabilitación,
Psicología clínica,
Educación básica,
Trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH),
Intervención conductual,
Encadenamiento,
Validez social
Full text: Texto completo (Ver HTML)